Nullvisjonen har lagd 16 ulike brosjyrer om ulike temaer innen trafikksikkerhet. Disse kan lastes ned fra vår nettside, eller sendes til deg om du ønsker det. Ta kontakt.
Nedlasting herfra:
http://www.nullvisjonen-agder.no/index.php/component/content/article/2-sider/127-vare-brosjyrer.html
Vi i Nullvisjonen lurte lenge på om "det var noen vits i" å legge disse brosjyrene ut på vår nettside - det måtte jo være nok å dele dem ut på kurs og stands osv. + på kommunenes servicetorg.
VI TOK FEIL - og godt er jo det.
Brosjyrene er noe av det mest populære på vår nettside.
Eksempel:
Mvh
Torstein Salvesen
Leder
Nullvisjonen i Lister
www.nullvisjonen-agder.no
Snart sommer - dessverre
Neida,
vi er nok mange som gleder oss til sommeren, men så var det trafikken da…
De første 5 månedene av 2013 viste en positiv utvikling mht trafikkdrepte. Vi hadde da færre drepte enn i rekordåret 2012. Men, så nærmeste eksploderte det med tragisk mange dødsulykker i sommermånedene. Det spekuleres i om en årsak er at været var fint og veiene var tørre. Slike forhold frister til mye kjøring og høy fart – og dermed økt risiko.
De første 5 månedene av 2013 viste en positiv utvikling mht trafikkdrepte. Vi hadde da færre drepte enn i rekordåret 2012. Men, så nærmeste eksploderte det med tragisk mange dødsulykker i sommermånedene. Det spekuleres i om en årsak er at været var fint og veiene var tørre. Slike forhold frister til mye kjøring og høy fart – og dermed økt risiko.
Det
snakkes for tiden mye om generasjonen 40+ med fin bil, god råd og aggressiv
kjøring. Ja, det var disse som preget økningen i dødstallene i 2013 – mye pga
fart. Færre unge ble drept.
De
5 første månedene av 2014 er snart over. Igjen viser tallene at vi går i
positiv retning, men nå er det snart sommer. Dessverre? Mange i vårt lille land
står i fare for å dø i sommertrafikken. Hvordan går det i sommer? Det er mye
opp til oss selv. Mer enn 7 av 10 ulykker skyldes vår egen atferd – de valg man
tar. Ukentlig kan man lese i regionens aviser om ruskjøring og ekstrem fart. Da
balanserer man på en knivsegg. Hvilken side ramler man ned på?
Listeregionen
hadde ikke dødsulykker i fjor sommer, men fikk dessverre to om høsten.
Mvh
Torstein Salvesen
Nullvisjonen
Torstein Salvesen
Nullvisjonen
www.nullvisjonen-agder.no
Å vinne med ei halv pølse…
For
et par uker siden lå vi midt i en uendelig lang bilkø ned fra fjellet. Køen
fløt greit i 80 km/t og avstanden mellom bilene var god. Folk kjørte greit og
trygt hjemover.
I
speilet så jeg en sølvgrå Volvo lang der bak som startet med et par
forbikjøringer av både en og flere biler. Det var kanskje noe som hastet? Den
gode avstanden mellom bilene ble raskt fylt opp hver gang bilen kastet seg inn
i køen igjen.
Etter
14 eller 15 forbikjøringer – jeg kom litt ut av tellingen – tenkte jeg at han
vel snart måtte skjønne at dette ikke var noen vits. Ja, det var en han, og en hun satt ved siden av. I baksetet var det to eller tre barn – det
så jeg da vi var forbikjøring nr. 7 eller 8. Mange av de 7-8 forbikjøringene
jeg så foran meg skjedde på uoversiktlige steder.
Jeg
vil tro mange i køen ristet på hodet denne dagen. Han ristet sikkert på hodet selv av alle oss mange titalls
tullinger i den endeløse køen som lå der og sinket trafikken i 80 i 80-sonen.
Etter
en stund tok vi oss et pølsestopp på vår faste «pølse-bensinstasjon», og da jeg
parkerte så jeg at den sølvgrå Volvoen også stod der.
Det
var i pølsekøen jeg skjønte alt sammen. Der stod det to voksne og to barn, og han hadde allerede spist ei halv pølse.
Jeg
sa ikke noe da. Men nå: Gratulerer med seieren!
Mvh
Torstein Salvesen
Nullvisjonen i Lister
Nullvisjonen i Lister
www.nullvisjonen-agder.no
Fart dreper
Les her hva TØI sier om fart:
Skilting
Det skilles mellom to typer fartsgrenser: generelle og særskilte. De generelle fartsgrenser er i Norge fastsatt i veitrafikkloven og er 50 km/t i tettbygde strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk. Generelle fartsgrenser skiltes vanligvis ikke, men det er etter hvert blitt vanlig å skilte fartsgrense 50 km/t. Andre fartsgrenser enn de generelle kan innføres for bestemte vegstrekninger eller til bestemte tider av den som har myndighet til å vedta særskilte fartsgrenser. Denne myndigheten ligger hos politiet i byer og tettsteder, hos Statens vegvesen for riks- og fylkesveger utenfor tettbygd strøk og hos kommunen for kommunal veg. Særskilt fartsgrense skal alltid skiltes.
Transportøkonomisk institutts trafikksikkerhetshåndbok
oppsummerer mer enn 2000 nasjonale og internasjonale forskningsrapporter om
trafikksikkerhet. Her kan du på en enkel måte få svar på hvilke
trafikksikkerhetstiltak som virker og hvor kostnadseffektive de er.
En av de
faktorer som i sterkest grad påvirker antall ulykker og ulykkenes
alvorlighetsgrad er trafikkens gjennomsnittsfart. Økt fart reduserer
sikkerhetsmarginene under kjøring, ved at føreren tilbakelegger en større
avstand før han eller hun rekker å reagere på en fare, og fordi feilmarginene
blir mindre når føreren reagerer på en fare.
Noen førere
vil hevde at de er mer våkne og raskere til å reagere når de kjører fort enn
når de kjører sakte. Simulatorstudier (Törnros, 1995) gir litt støtte til
dette, men forskjellene i reaksjonstid er uhyre små og ingen førere kan
kompensere for høyere fart ved å reagere raskere og riktigere.
For å sikre
en forsvarlig avveining mellom ønsket om å komme fort fram og ønsket om få
ulykker, er fartsgrenser innført i alle land. Bare deler av motorvegnettet i
Tyskland har fri fart. Norge har hatt fartsgrenser på alle offentlige veger
siden 1912. Mange andre motoriserte land har i lange perioder hatt fri fart på
deler av vegnettet.
Skilting
Det skilles mellom to typer fartsgrenser: generelle og særskilte. De generelle fartsgrenser er i Norge fastsatt i veitrafikkloven og er 50 km/t i tettbygde strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk. Generelle fartsgrenser skiltes vanligvis ikke, men det er etter hvert blitt vanlig å skilte fartsgrense 50 km/t. Andre fartsgrenser enn de generelle kan innføres for bestemte vegstrekninger eller til bestemte tider av den som har myndighet til å vedta særskilte fartsgrenser. Denne myndigheten ligger hos politiet i byer og tettsteder, hos Statens vegvesen for riks- og fylkesveger utenfor tettbygd strøk og hos kommunen for kommunal veg. Særskilt fartsgrense skal alltid skiltes.
Tabell 3.11.2: De forventede virkninger på antallet skadde og drepte av
de endringer i fartsgrenser (km/t) som anses som mest aktuelle i Norge er
beregnet til følgende.
Fartsgrense |
Gjennomsnittsfart (km/t) |
Prosentvis endring av antall drepte, hardt skadde eller lettere
skadde
|
||||
Før
|
Etter
|
Fart før
|
Fart etter
|
Drepte
|
Hardt
|
Lettere
|
90
|
100
|
87,3
|
89,3
|
+13
|
+8
|
+4
|
90
|
80
|
87,3
|
84,8
|
-14
|
-9
|
-5
|
80
|
90
|
77,6
|
79,6
|
+13
|
+8
|
+4
|
80
|
70
|
77,6
|
75,1
|
-14
|
-9
|
-5
|
80
|
60
|
77,6
|
70,1
|
-36
|
-26
|
-14
|
70
|
60
|
67,9
|
65,4
|
-14
|
-9
|
-5
|
60
|
50
|
59,4
|
55,9
|
-19
|
-13
|
-7
|
50
|
40
|
49,5
|
46,0
|
-19
|
-13
|
-7
|
50
|
30
|
49,5
|
40,5
|
-42
|
-30
|
-16
|
40
|
30
|
39,6
|
36,1
|
-19
|
-13
|
-7
|
OBS:
Statistikken viser at fart og ulykker henger farlig tett sammen. Det kan eks. ikke fokuseres nok på ungdom og fart.
Statistikken viser at fart og ulykker henger farlig tett sammen. Det kan eks. ikke fokuseres nok på ungdom og fart.
Sammendrag av
Torstein Salvesen
Torstein Salvesen
Nullvisjonen i Lister
Abonner på:
Innlegg (Atom)